Talasemia adalah kecacatan genetik yang paling biasa didapati, dengan kira-kira 250 juta orang, 4.5 peratus daripada penduduk dunia adalah pengidap yang menghadapi ancaman maut. Pada 2010, Malaysia merekodkan 4,768 orang pesakit talasemia yang memerlukan pemindahan darah yang kerap. Manakala 5% daripada penduduknya adalah pembawa.

WE ARE STM

BannerFans.com

DOWNLOAD EBOOK TALASEMIA, LEUKEMIA, DAN ANEMIA


Tidak banyak bahan bacaan mengenai talasemia dipasaran terutama dalam bahasa melayu. Berikut adalah ebook berkenaan penyakit yang berkaitan dengan darah, termasuk talasemia. Ebook ini diadaptasi dari buku dengan tajuk yang sama. Walaupun disampaikan dalam bahasa indonesia, diharapkan ianya sedikit sebanyak dapat menambah ilmu masyarakat umum untuk mendekati dan mengenali talasemia.

Buku ini membicangakan penyakit berkaitan darah, yang mana ketiga-tiga penyakit tersebut merupakan antara yang paling ramai pengidapnya. Buku ini sesuai sebagai bacaan ringan dan pengenalan kepada penyakit tersebut. 

Seharusnya bahan-bahan bacaan seperti ini perlu lebih mudah didapati dan diperbanyakkan terutama dalam bahasa melayu. Kekurangan bahan bacaan, pengetahuan dan informasi akan menyebabkan kita tidak ambil peduli dan mengadaikannya ia hanya berlaku pada orang lain. Bilamana terdapat ahli keluarga yang terdekat mengidap, barulah kita mula tercari-cari dan terfikir bagaimana untuk mendapatkan bahan atau informasi mengenai penyakit tersebut.  
 
thalassaemia, leukemia, anemia

Judul
Talasemia, Leukemia dan Anemia
Penulis
Dr. Faisal Yatim, DTM&H, MPH
Jenis
Medical Ebook
Isi
Dr. Faisal Yatim berkata, “Ketiga penyakit darah ini dibicarakan bersama karena keluhan dan kelainan yang timbul bersama-sama akibat kurang darah (Anemia). Meskipun mungkin keluhan dan dan gejala yang menyolok akibat gangguan organ vital lainnya seperti gejala gangguan saraf pusat, akibat penekanan sel-sel ganas leukemia pada jaringan otak, atau pada talasemia, keluahan utamanya mungkin karena terhambatnya pertumbuhan anak dan sering sakit-sakitan.
Kepedulian masyarakat terhadap ketiga penyakit darah ini perlu ditingkatkan sehingga setiap penyimpangan yang muncul segera diketahui dan dapat ditanggulangi. Terkadang karena kepedulian yang kurang, dokter yang mulai menaruh curiga pada penyakit darah terhambat untuk melanjutkan langkah-langkah berikutnya guna menegakkan diagnosis melalui pemeriksaan laboratorium, yang mutlak dilakukan dalam menegakkan diagnosis penyakit darah. Dengan demikian masyarakat awam bisa mengenal ketiga penyakit darah ini dan segera konsultasi ke dokter untuk mendapatkan pemeriksaan lanjutan.”
Link Download


Posting asal dimiliki oleh: 
Islamic and Medical Updates Blogspot.com


4 comments:

Komen & Maklumbalas Anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...