Talasemia adalah kecacatan genetik yang paling biasa didapati, dengan kira-kira 250 juta orang, 4.5 peratus daripada penduduk dunia adalah pengidap yang menghadapi ancaman maut. Pada 2010, Malaysia merekodkan 4,768 orang pesakit talasemia yang memerlukan pemindahan darah yang kerap. Manakala 5% daripada penduduknya adalah pembawa.

WE ARE STM

BannerFans.com

HARI PENDERMA DARAH SEDUNIA 2013

blood donor day







Hari Penderma Darah Sedunia yang disambut pada 14 hari bulan Jun setiap tahun. Ianya bertujuan untuk meningkatkan kesedaran mengenai perlunya menderma darah. Disamping itu ia juga merupakan manifestasi kita untuk mengucapkan terima kasih kepada penderma yang membantu menyelamatkan banyak nyawa. Slogan Hari Penderma Darah Sedunia oleh WHO tahun ini yang bersamaan dengan ulangtahun ke-10 adalah "GIVE THE GIFT OF LIFE : DONATE BLOOD". Slogan atau tema tersebut memberi tumpuan pada nilai menderma darah. Semoga dengan ini kita akan memahami bahawa menderma darah bukan sahaja menyelamatkan nyawa, tetapi juga dapat membantu memanjangkan jangka hayat dan memberi peluang kepada seseorang untuk menjalani kehidupan mereka dengan lebih produktif.
blood donor day


Darah yang digunakan dalam proses transfusi membantu menyelamatkan banyak nyawa setiap tahun. Ianya membantu pesakit yang dalam keadaan terancam nyawanya untuk hidup lebih lama dengan kualiti hidup yang lebih baik. Ia juga amat membantu dalam prosedur perubatan dan pembedahan yang kompleks. Tentunya ia juga penting dalam menyelamatkan nyawa ibu ketika melahirkan anak.
blood donor day

blood donor day

blood donor day
Untuk maklumat lanjut mengenai kempen World Blood Donor Day oleh WHO sila layari http://www.who.int/campaigns/world-blood-donor-day/2013/en/index.html

0 comments:

Komen & Maklumbalas Anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...